Światło a nasze życie

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jak ważną kwestią jest odpowiednie dobranie oświetlenia. Zwłaszcza jest to widoczne podczas planowania albo już w trakcie prowadzenia remontów. W naszych domach możemy zawsze zastosować zwyczajny sposób tworzenia aranżacji pomieszczeń, ze zwykłymi lampami, jednak prawdziwe cuda dzieją dopiero w tedy, kiedy chociaż trochę zgłębimy się w temat wpływu światła na postrzeganie przez człowieka rzeczywistości.

Rytm dnia i nocy

Wydawać by się mogło, że rolą oświetlenia jest po prostu rozpraszania mroków nocy, celem ułatwienia nam funkcjonowania. Zwróćmy jednak uwagę na to, że nawet przy oświetleniu ulic znaczenie ma to, jakie świetlówki zostały wykorzystane. Zazwyczaj stosuje się wersje led, z bardziej chłodnym światłem, zimnym. Daje to lepsze wykorzystane energii, mniejsze jej zużycie, ale też wyraźnie inny charakter ulicy. Tam, gdzie dotychczas opłotki były skąpane w soczystym, pomarańczowym świetle, teraz chłodne barwy odmieniają totalnie odbiór takiego miejsca. I dokładnie to samo dzieje się w naszych domach. Z jednej strony możemy zadowolić się jednolitym oświetleniem w całym domu, ale bardzie dla nas korzystne będzie mądre przemyślanie całej idei. Za dnia dominuje mocne, jasne światło, dlatego też taki odpowiednik w sypialni nie będzie najlepszym wyborem. Lepiej jest tam zamontować właśnie pomarańczowe barwy żarówek, z tego względu, że imitują one naturalne barwy, które występuję wraz z nastaniem wieczora. Gwarantuje to naszemu umysłowi lepsze zorientowanie się na sen.

Mądry wybór

Biorąc to wszystko pod uwagę dobrze jest rozplanować takie rozmieszczenie światła, aby odpowiadało ono przeznaczeniu danego pomieszczenia. Oświetlenie pozwala na zgranie naszego naturalnego zegara z czynnościami, które w danym momencie wykonujemy. Jakie są przykładowe czynniki utrudniające sen?

  • korzystanie z komputera tuż przed pójściem spać. Ekran wydziela blade, niebieskie barwy, zbliżone do światła dziennego. Działa ono pobudzająco,
  • przebywanie w pomieszczeniach silnie oświetlonych, z agresywną częstotliwością,
  • oglądanie telewizji przed snem. Podobnie jak ekran komputera, telewizor negatywnie wpływa na sen.

Pamiętajmy o wpływie światła na nasze życie, dzięki temu lepiej będziemy rozumieć to, co się dzieje z naszym organizmem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *